Tuesday, December 3, 2013

Berkorban Apa Saja

Terlalu mudah bila menyebut perkataan pengorbanan, sedangkan disebaliknya begitu berat untuk melaluinya. Semua orang akan faham apa itu pengorbanan dan mudah menasihati orang lain yang terpaksa melalui proses dalam pengorbanan tersebut. Bak kata pepatah "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul".

Ada yang perlu dikorbankan untuk mendapatkan sesuatu, sekiranya tiada pengorbanan, maka tiadalah habuan yang akan diperolehi. Ianya mudah dan siapa sahaja boleh melakukannya. Akan tetapi membuang apa yang kita tidak perlu dan mendapatkan benda baru, bukan dinamakan pengorbanan. Ianya seperti (dalam bahasa yang sedikit sopan) melepaskan perkara atau benda yang kita sayang tapi dengan alasan atau sebab untuk memperolehi perkara atau benda yang kita sayang atau perlukan.  Barangkali itu lebih tepat.

Melepaskan sesuatu tanpa kerelaan juga merupakan bentuk pengorbanan yang diperlukan, tanpa apa-apa balasan yang diminta. Pengorbanan ibu bapa kepada anak-anak, pengorbanan anak kepada kedua ibu bapa, pengorbanan suami kepada isteri dan isteri kepada suami, pengorbanan meninggalkan keluarga untuk mencari rezeki, pengorbanan masa kerana bekerja dan sebagainya. Semuanya memerlukan pengorbanan.

Pengorbanan sebenarnya berat untuk dilakukan...mudah diucapkan...

No comments: