Saturday, November 23, 2013

Cili Solok

Lebih kurang tiga bulan lepas, aku semaikan biji cili solok yang cilinya aku beli di Pasar Borong Selangor untuk buat cili solok (resipi cili solok: ikan rebus, kelapa, bawang merah, garam, gula yang ditumbuk dan disumbatkan dalam cili, kemudiannya di stimkan-kukus)

Semaian cili kini dah mengeluarkan hasil, hampir kesemua pokok cili (20 pokok) yang disemai dahulu telah mengeluarkan buahnya, dan telah aku petik beberapa biji untuk dijadikan ulam.  Apa yang menariknya, semuanya ditanam di dalam polibag plastik saiz kecil. Apa yang paling penting untuk pertumbuhan dan kesuburan tanaman, ianya perlulah cukup bekalan pencahayaan, air dan baja. insyaAllah pokok akan hidup subur dan mengeluarkan hasil.

Alhamdulillah kerana beberapa pokok cili yang ada dapat juga aku berikan kepada jiran sebelah rumah (bangsa Cina), kawan dan driver van bas sekolah anak aku.

Untuk memastikan pokok hidup lama dan mengeluarkan hasil secara tetap dan berpanjangan, keadaan tanah yang sedikit dalam polibag kecil perlu ditukarkan kepada bersaiz besar, kerana akar pokok semakin memanjang dan memerlukan ruang yang lebih besar untuk pertumbuhan yang optimum.

Resipi Cili Solok:

1. Cili Solok (berwarna hijau muda/kebiasaannya diimport dari Siam) - dibuang biji
2. Bawang Merah + Ikan rebus + kelapa + gula + garam (ditumbuk)
3. Masukkan (sumbat) bahan no.2 kedalam cili dan kukus.


No comments: