Tuesday, December 3, 2013

TQ Allah

Benar, semuanya benar belaka, tiada satupun yang tidak benar.  Semuanya telah ditentukan Allah atas apa yang berlaku.  Semuanya diberikan oleh Allah atas rezeki kita yang diperolehi.  Ramai orang berkata bahawa, semuanya telah ditentukan oleh Allah dan rezeki pun telah ditentukan oleh Allah.  Tidak dinafikan tentang kenyataan tersebut kerana kehidupan ini ditentukan oleh Allah, Aku terima ketentuanNya dan tidak pernah menafikan tentang itu.

Apabila sesuatu yang telah lama kita punyai, telah kita rasa dan telah lama kita memilikinya tetapi secara tiba-tiba kita terpaksa melepaskan dengan alasan bahawa rezeki Allah belum tiba dan bukan rezeki kita, pada permulaan, perasaan mungkin tersentap dan menjadi sedih kerana kita akan kehilangan apa yang kita miliki tetapi aku boleh menerima keadaan tersebut kerana semua perkara adalah milik Allah.  Dialah yang memberikan kepada aku untuk punyai apa sahaja, untuk miliki apa sahaja, untuk kuasai apa sahaja.  Aku faham semuanya milik Allah dan dialah yang menentukan siapa yang Dia izinkan untuk memilikinya.

Berkemungkinan rezeki belum, mungkin juga masanya rezeki tersebut milik orang lain, barangkali juga rezeki telah bertukar bentuk dan tidak dijelmakan dalam bentuk lain yang tidak kita duga, berkemungkinan juga ianya dijelmakan dalam bentuk yang lebih baik dan lebih barakah dan diredhaiNya.  Aku harap rezeki yang hadir dalam hidup ini biarlah yang diredhaiNya dan bukan yang dibenciNya.  Sekiranya selama ini apa yang diperolehi oleh aku sebenarnya bukan yang diredhaiNya, aku rela melepaskannya pergi dan tempatkanlah ia kepada mereka yang berhak ke atasnya.

Alhamdulillah syukur padamu Ya Allah kerana telah memberikan aku apa sahaja peluang untuk kehidupan ini, betapa besar pemberian dan pinjaman yang telah Engkau berikan dalam hidup aku, betapa luasnya rezeki Mu Ya Allah. Terima Kasih Ya Allah.

Terima Kasih juga Ya Allah kerana telah membuka fikiran dan menunjukkan aku jalan untuk bertindak dengan matang kerana demi kebenaran. Aku percaya hidayah ini dibukakan olehMu untuk aku kerana kasih sayangMu terlalu tinggi kepada hamba-hambaMu dan tiada nilai untuk disamakan walau ianya seluas isi alam dan jagat semesta dunia yang ada.  KuasaMu terlalu tinggi dan mengatasi segalanya.

Thank you Allah.


No comments: