Wednesday, October 29, 2014

Kad Kawin

Kawan dah tengok kad jemputan perkahwinan tu.  Kemas dan cantik, tak lebih-lebih dan tak mengada-ngada sangat, semua nampak cool dan sejuk je mata memandang dan mudah nak dibaca.  Nama-nama yang dicetak atas kad itu juga gah-gah belaka, senarai nama semuanya nampak sehati sejiwa dan menggambarkan sebuah keluarga yang gembira untuk menyambut suasana baru selepas ini.  Sesiapa saje yang membaca kad tersebut, semuanya akan tersenyum, masing-masing penuh gembira dan happy sangat, termasuklah kawan yang empunya diri ini. Kawan suka dengan peristiwa itu nanti. Cuma satu je, kawan tak boleh menghadirkan diri kawan semasa majlis, kawan nak minta maaf awal-awal pasal perkara ini, bukan kawan tidak mahu hadir tapi rasanya tak sempat kawan nak hadir, maafkan kawan.

Kad kawin itu memang best, ada doa dan semestinya menginsafkan semua yang membacanya.  Kad kawin itu juga spesel sangat sebab ada peta jalan dan seolah-olah dibuat dalam skrin ipad atau skrin tablet, ternampak-nampak emoticon dalamnya...dah macam WhatsApp je, kadang-kadang macam baca WeChat jugak,  ada jugak macam signboard besar sebagai penunjuk arah, mengalahkan google map...sure orang tak sesat untuk ke majlis kenduri kendara itu nanti, lingkaran jalan yang mudah difahami dan senang orang nak hadirkan diri, juga kawan-kawan mesti ramai hadir nanti.  Kawan sekolah, kawan-kawan universiti, kawan-kawan baik dan rapat dan semuanyalah termasuk juga abang long, kak long gengster kampung bintang, gengster shopping mall dan sebagainya, malah tak lupa abang Lem yang kawan rasa semestinya termasuk dalam senarai jemputan untuk hadir nanti, kerana abang Lem merupakan salah seorang yang penting dalam hal ini (heheheh).  Yang penting sekali, mereka semua datang bukan dengan tangan kosong melenggang kangkong, tapi penuh berisi kantung, kantung hadiah dalam pelbagai bentuk berisi dalam kotak, besau, gemuk, xxl saiznya, kalau yang berkantung kecik pasti isinya sangat tinggi harganya....best sangat!!!.

Mesti meriah sangat-sangat, bising dengan sambutan dengan paluan kompang dan gendang, selawat dan nyanyian, khemah penuh hiasan, pelamin pun dihias penuh dengan bungaan, ada bunga telur di pulut kuning, apatah lagi sirih junjung dan tepak yang kemas dalam bekas masing-masing, mesti kalerful, yang datang akan diberikan goodies...termasuklah hidangan pengantin dan lauk pauk yang sedap-sedap, mesti ada udang panjat pokok untuk hidangan pengantin, ayam tergolek-golek besau-besau saiznya, buah-buahan yang dah jadi bunga hiasan, macam-macam lagi ada dan pastinya semua sedap-sedap belaka, terutamanya nasi yang berkaler-kaler merah kuning, hijau biru...nasi hujan panas dan nasi JDT...hahaha... . Minuman pun sejuk je ..ada banyak ais dalamnya...alahai sedapnya nasi minyak ...tambah lagi dengan karaoke dan penyanyi jemputan..fuhhh..penuh meriah weii...dah macam malam gala...macam pesta kesenian dan pesta kembara mahkota johor. Pesta DiRaja...perghh bestt. (best untuk orang muda je) kita yang dah berumur, dengar ceramah agama buat bekal...adehh...

Mesti juga tema pakaian yang berwarna tersendiri di pihak lawan masing-masing...warna purple, kuning, biru, hijau, merah...tak kisahlah apa kaler nak pilih tapi mesti sama kaler semua orang dalam rumah...termasuklah yang rewang sehari sebelum, yang masak makanan mesti sejenis je pakaiannya, yang mengandam pun ada bajunya, yang datang dari Putrajaya, KL, Melaka, Negeri Sembilan, dari Kedah, Perak, Perlis, Kelantan, Terengganu, Pahang, Singapore atau dari mana-mana sekalipun, mesti sama bajunya dan kalernya... hahaha...tak lebih tak kurang dengan pakaian pengantin, pakaian pengantin mesti lebih cantik dan bila dipakai, macam pinang dibelah dua, sama cantik pakai dan sama cantik orangnya, nak pakai berapa set pakaian pun, terpulanglah asalkan tak penat nak salin.  Yang pastinya, pakaian malam masa potong kek dan buka hadiah, lain pula kaler dan jenis pakaiannya...aduhai..berserinya pengantin baru...begitupun, pengantin nanti sama cantik dan sama padan, kawan nak tambah kata yang pengantin sememangnya pasangan yang sama lawanya...macam ketiomi dalam filem orang minyak dengan Abang Lem tu....hahaha.

Semua sedara mara nanti akan suka dan tersenyum gembira dari pagi sampai malam, tersenyum lebar, adik beradik dan saudara mara ambik cuti sehari sebelum dan sehari selepas majlis...masa majlis, pakai baju melayu cekak musang atau teluk belanga (baju johor) dalam warna  yang sama, apatah lagi mentua dan biras, mesti suka dapat menantu yang baik. Anak-anak dan ipar duai semuanya berbaju sama, satu kaler dan nampak macam kumpulan nasyid Rabbani, masa tu bolehlah request lagu nasyid daripada pengantin.  Mesti besttnya!!!.  Kawan tak pandai nyanyi, sebab tu request supaya pengantin yang nyanyi...

Kad kawin itu penuh cerita dan lengkap isinya, kawan terharu membaca sebab ia menceritakan semuanya, kad itu mengingatkan kawan kepada doa yang pernah kawan doakan, ternyata dimakbulkan Allah kerana kawan sangat yakin dengan doa...doa kawan supaya pengantin ini merupakan pasangan yang seadanya, Allah makbulkan doa kawan...Alhamdulillah.

Panjang kawan berkata-kata kali ini, maafkan kawan sekali lagi, andai kata tulisan kawan tidak sedap dibaca dan mengganggu tidur untuk malam ini, maafkan kawan. Kawan hanya nak menyatakan aje...Tahniah dan Alhamdulillah atas semuanya...senyum sokmo...:)

3 comments:

kakchahjelita said...

panjang ceritanya...salam blogwalk boleh wat novel ni !!

LinaRitchie said...
This comment has been removed by a blog administrator.
LinaRitchie said...
This comment has been removed by a blog administrator.