Friday, May 4, 2018

Salah Perkiraan

Semasa hari pendaftaran kemasukan Iman ke program Foundation UTM minggu lepas (26 April 2018), kawan perhatikan bahawa kaum melayu yang berdaftar hanya dalam 30% sahaja.  Dari jumlah keseluruhan dalam kelas Iman, terdapat 49 orang pelajar dan sejumlah 10-13 orang adalah pelajar melayu, peratusan kurang lebih antara 20-25% sahaja. Hampir keseluruhan, 70% adalah pelajar kaum Cina dan India dan selebihnya dari warganegara asing yang turut sama dalam program ini.

Berdasarkan kepada peratusan jumlah pelajar, adakah perlu kita katakan bahawa minat pelajar, khasnya kaum melayu dalam bidang kejuruteraan semakin kurang? jawabnya tidak.  Adakah kelayakan pelajar melayu untuk mengikuti program ini tidak mencapai syarat kelayakan? jawabnya tidak.  Adakah pelajar melayu tidak melihat program ini sebagai program utama dalam pemilihan mereka? jawabnya tidak.  Adakah ibu bapa pelajar melayu sangat berkira-kira dengan sumber wang sehinggakan menunggu peluang lain yang memberikan imbuhan? jawabnya, mungkin ya. Tetapi yang menjanjikan imbuhan ini adalah yang lebih susah dan lebih banyak persaingan, akhirnya peluang kemasukan pada masa hadapan semakin sempit.

Ringkasnya, pelajar-pelajar melayu bertindak seperti syok sendiri;

1. Mengambil kira kelayakan yang minimum, mesti kalah bila yang memohon adalah orang lain yang mempunyai nilai merit yang maksimum.

2. Syok sendiri dengan kejayaan. Sedangkan ada lagi orang lain yang lebih berjaya dan mempunyai keputusan peperiksaan yang sangat-sangat cemerlang.

3. Persaingan mereka yang sangat-sangat cemerlang dalam merit dan kelayakan akademik menghalang mereka yang agak-agak cemerlang dan cemerlang.

4. Tempat yang sangat terhad, mereka yang sangat-sangat cemerlang pun tidak layak kerana ada lagi yang lebih cemerlang dari sangat-sangat cemerlang.

5. Kurang bertanya. Tidak mendapatkan maklumat yang tepat berkenaan dengan sesuatu program pengajian sehinggakan gagal dan terpaksa mengikuti program yang tidak diminati.

6. Beberapa kesilapan lain yang kawan belum senaraikan ... cuma kawan harap pelajar melayu janganlah salah perkiraan dalam membuat keputusan.

No comments: