Hujung minggu lepas, kawan menghabiskan masa dengan bekerja
di Sarawak, maklum sahajalah sekiranya terlibat dengan program anjuran Jabatan,
kawan terpaksa pergi, tambahan pula
program yang berkait rapat dengan bidang tugas dan tanggungjawab kawan di
pejabat. Dalam hati tak senang sebab
kebanyakan hari minggu kawan dihabiskan dengan kerja, kerja dan kerja. Walaupun begitu, penyedap perasaan, kawan berbisik
kepada diri sendiri, “kerja kerana Allah dan demi sesuap nasi untuk famili”.
Ok, kawan nak bercerita tentang apa yang kawan fikirkan
sepanjang perjalanan dari Kuching ke Betong.
Jarak perjalanan darat kurang lebih 330km yang akan melalui beberapa
perkampungan dan pekan. Ianya merupakan perjalanan yang biasa sahaja tetapi memenatkan
kerana keadaan jalan raya yang agak tidak sesuai untuk kelajuan melebihi 110km/j.
Kita boleh memilih untuk melalui jalan air menggunakan feri
pengangkut di tiga check point yang agak menjimatkan masa perjalanan berbanding
dengan perjalanan darat. mungkin berbeza masa antara 2 hingga 3 jam.
Jika nak dibandingkan dengan jarak yang sama di Semenanjung,
sebagai contoh, jarak dari Kl ke JB sejauh 350km akan mengambil masa kurang
dari 3 ½ jam atau paling lama sehingga 4 jam, dengan purata kelajuan kenderaan
110km/j. Jarak Kuching ke Betong pula
akan mengambil masa lebih 5 jam dengan keadaan jalan yang agak beralun dan sangat
memenatkan pemandu atau penumpang, malah kenderaan pastinya akan diselenggara
dengan lebih kerap.
Apa yang kawan fikirkan, kos untuk pembinaan jalan raya di
Sarawak pastinya menelan perbelanjaan yang tinggi dan melibatkan masa yang
lama, kerana jarak dan keadaan muka bumi yang tidak sesuai dan tidak dapat
menampung berat kenderaan kerana tanah disepanjang sungai adalah lebih lembut
dan mudah mendap.
Cadangan kawan, kerajaan boleh menumpukan kepada penyediaan
pengangkutan air sebagai hubungan utama di Sarawak, selain menyediakan
sebahagian peruntukan untuk penyelenggaraan kepada jalan raya. Kerajaan boleh menjadikan jalan air sebagai sumber
pendapatan yang diperolehi melalui pelancongan kerana Sarawak mempunyai
hubungan dan rangkaian sungai yang sangat banyak dan berselirat, memudahkan
hubungan antara bandar dan bandar, lebih menjimatkan wang dan masa.
Seharusnya kelebihan Sarawak sebagai sebuah
negeri yang agak besar dan mempunyai sungai yang panjang memberi pilihan dan
kecenderungan kepada kerajaan membangunkan kemudahan dan penyediaan fasiliti pengangkutan
air sebagai cara utama pergerakan kenderaan di setiap bandar di Sarawak. Kawan percaya kos untuk menyediakan semua
kemudahan ini lebih murah dan menjimatkan berbanding membina lebih banyak lebuh
raya atau jalan raya. Lebih mudah kita katakana
bahawa, sungai telah tersedia sebagai jalan raya utama, sediakan lebih banyak
feri pengangkuta atau bot-bot besar yang mampu menampung perjalanan masyarakat
di Sarawak. Tidak perlulah memikirkan
berapa banyak modal yang harus dikeluarkan kerana timbal balas kepada kemudahan
ini akan memberikan keuntungan yang lebih besar kepada masyarakat dan pihak
kerajaan. Orang kata, sama-sama menang.
Perkara kedua yang tak habis lagi dalam fikiran kawan adalah
berkenaan dengan kedhaifan masyarakat kampong di Sarawak. Pemandangan di sekitar kampong sepanjang
perjalanan dari Kuching ke Betong sangatlah dhaif dan menyedihkan. Tiada rumah yang boleh dikatakan masih
baharu, semuanya rumah kampong yang dibina berasaskan kayu dan sangat uzur. Kawan tak sampai hati nak bandingkan dengan
reban ayam atau kandang haiwan tetapi itulah hakikatnya pemandangan di kampung-kampung.
Telahan kawan adalah, mereka tidak diberikan maklumat yang
secukupnya, mereka tidak didedahkan dengan pembangunan yang sepatutnya mereka
dapat dan mereka telah berpuashati dengan apa yang ada atau mereka malas? Mereka berpuashati dengan piring ASTRO dan
sedikit bantuan oleh kerajaan kepada mereka?
Sekiranya kerajaan menumpukan kepada kebajikan rakyat secara
keseluruhan, saya pasti, tiada lagi rumah yang uzur dan hampir runtuh. Bandingkanlah pemimpin mereka yang kaya raya
dan mempunyai kemewahan yang sangat melampau, dengan senarai harta dan kekayaan
serta kemewahan lain, membolot semua hasil bumi dan hak rakyat yang miskin.
Rakyat dalam pedalaman masih dalam kelas mereka sendiri dan berdiam diri. Seolah
mereka telah ditipu dan disembunyikan kemewahan yang boleh dikongsi bersama.
Cadangan kawan kepada pemimpin, insaflah dan kembalikan
kepada agama dalam menunaikan tanggungjawab.
No comments:
Post a Comment