Saturday, November 23, 2013

Biarlah Sederhana

Tidak perlu untuk berlebihan atau mengurangkan dalam setiap perkara atau perbuatan, terutamanya apabila melibatkan orang lain yang merasakan perbuatan kita tersebut sama ada berlebihan atau kurang atau pada tahap yang tidak menentu, cubalah dengan sekadar yang sederhana.

Apabila kita terlampau dalam memberikan sesuatu seperti perbuatan (layanan), hadiah atau penghargaan dan sebagainya, individu yang mendapat layanan, hadiah atau penghargaan dan sebagainya itu akan merasakan kecewa apabila perkara seumpamanya tidak dapat diberikan pada waktu yang lain.  Mudahnya dalam bahasa dan kebiasaannya orang akan kata "ikut mood"...perkara "ikut mood" inilah yang menyebabkan orang lain akan menjadi pelik dengan kita kerana seseorang yang selalu mengikut moodnya. Kalau dia OK, adalah moodnya, kalau tidak kena dengan moodnya, lain pula jadinya, hari ini ada dan baik sangat moodnya, esok pula tak ada mood...

Seharusnya bersederhana pada setiap masa dan bukan mengikut hati dan perasaan (bila suka, terlampau-lampau seronoknya, bila tidak suka, terlampau pula kemurungannya). Oleh itu tetap bersederhanalah dalam semua perkara.


No comments: