Wednesday, February 18, 2015

mabuk Ketum ke?

Si kafir lebih elok perangai kerana amalan mereka mengambil contoh dan amalan nabi...walaupun mereka tidak faham apa ajaran dan sunnah nabi, tetapi apa yang mereka faham adalah moral dalam kehidupan, menghormati dan menjaga maruah diri dalam masyarakat. Yang dah beragama pun macam hidup segan, mati tak mau, masih segan-segan nak mengamalkan sunnah dan agama dengan betul. Asyik nak membabikan orang lain dan membongongkan manusia tanpa memikirkan kesan kepada siapa yang dibabikan dan dibongongkan, rupa-rupanya sendiri kena la, sebabnya yang ko tunjuk kata itu menghala kepada diri sendiri.

Ada masalah ke?, kurang kasih sayang mak ayah, atau suami isteri?, masalah kewangan? ke problem mahkamah kena saman?... problem dalam kerja?, boss marah? ke tak dapat kenaikan gaji?...masalah dengan dadah?...ada minum ketum?...aduhhh...tak dapat aku nak nolong kalau makan dadah macam makan nasi...minum ketum macam minum air sirap atau teh o ais...problem sangat2 kalau macamtu... ada buat solat?, ada doa dengan Allah?, ada mengaji quran? tahajjud atau dhuha?...ada buat?...

Macamni la (walaupun siapa pun ko, pompuan atau lelaki), istighfarlah banyak-banyak, Allah akan bagi ketenangan nanti. tak payah lah susah-susah nak pakai baju orang lain...peluh ko busuk sangat, bau hamis mat bangla...terlekat kat baju, dari jauh aku dah kenal siapa ko walaupun ko pakai baju melayu dan bertanjak besertakan keris sekalipun. Takyah lah susah-susah nak membusukkan orang lain... sebab haruman bunga ros jauh sangat bezanya dengan peluh bangla ko tu..nak muntah!!!

No comments: