Monday, February 23, 2015

Saka

Ada pada sesetengah orang...apabila kita melihatnya, sedap aje mata kita untuk memandang wajahnya, tetapi ada juga sebilangan kecil, kita rasa tak selesa nak tenung lama-lama, apatah lagi nak berkata-kata...bukan dia tak cantik atau segak, bukannya tak lawa atau kemas, tetapi rasa tak selesa nak pandang. Bila bercakap dan bertentang mata pun rasa rimas dan segan (menyampah!!)

Astaghfirullahalaazim...

Bukannya apa-apa, kawan baru aje bersemuka dengan orang macamni (bukan yang sedap dipandang), memang menjengkelkan, menyampah bila tengok muka dia... beberapa kali kawan panjangkan dan ulangkan istighfar tadi agar dijauhkan pandangan kawan dan dijauhkan kawan berkomunikasi dengan dia. Astaghfirullahalaazim...

Tak dapat nak elak, Allah nak menguji kesabaran kawan, Allah izinkan kawan berkomunikasi dengan dia.  Terus terang kawan katakan, kawan tak dapat nak bercakap dengan manusia jenis ini...kawan angkat tangan, kawan tak cakap apa-apa jika boleh tapi dalam komunikasi, kawan terpaksa mengiakan atau menidakkan, itu yang paling berkesan rasanya.

Dalam diam kawan berkata " Saka apa lah yang ada kat dia ni?..."astaghfirullahalaazim..."

No comments: