Monday, December 29, 2014

Dah Sampai Hujung dan Masa itu Hak Allah

Selang sehari dua lagi tahun 2014 akan berakhir, bermula tahun 2015, tahun baru dengan usia dunia semakin lama semakin tua dan terus tua...itu kiraan manusia, begitu lama masa yang kita semua tempuh dan lalui, walaupun sehingga 100 tahun...lamanya.

Kiraan alam dunia yang lama berbanding akhirat yang sedikit...dikatakan dalam beberapa petikan hadis dan kitab...1000 tahun dunia bersamaan sehari akhirat bagi orang-orang kafir, ada jugak 500 tahun dunia untuk sehari akhirat...dikata juga hanya dua rakaat solah subuh bagi mereka yang mendapat rahmat Allah.  Berbeza rasa antara semua manusia, kerana masa itu hak Allah.  rasalah berapa lama atau singkat sekalipun, masa kita adalah hak Allah, Dialah yang akan menentukan masa untuk kita semua...

Yang telah berlaku sepanjang tahun 2014, memang banyak, penuh dengan pahit manis dan kadang-kadang tawar.  Semuanya ujian dan dugaan yang Allah tentukan untuk kita semua.  Moga-moga dugaan ini menambah keimanan dan kesan takwa kepada semua.  Penuh insaf dan meniti semula dosa-dosa lama untuk dihapuskan.

Kepada sahabat yang membaca, aku mohon maaf segala kesilapan dan kesalahan...dosa yang kita lakukan adalah antara kita, pengampunan Allah juga pengampunan dari kita yang melakukannya. Maafkan atas semua kesalahan diri ini yang sangat dhaif.


No comments: