Tuesday, October 28, 2014

Aib

Begitu jugalah ujian dan cabaran yang diberikan Allah kepada hambanya, setara dengan kemampuan dan kesanggupan seseorang untuk menanggung semuanya.  Ujian Allah juga adalah untuk menguji keimanan dan agar kita semua berfikir semula, nikmat manakah yang masih kita pertikaikan, nikmat manakah yang masih kita lupakan.

Firman Allah dalam AlQuran, Surah AlHadid ayat 22: "Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan dibumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah tertulis dalam kitab (lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya.  Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah"

....aku tidak terkejut sangat dengan berita yang disebar luas dalam media sosial pada hari semalam. Kisah perlakuan salah laku manusia, manusia itu pula orang pujaan ramai, menjadi rujukan dan memberi nasihat khususnya dalam persoalan agama.  Kisah penyebaran video seks UAI bersama pasangannya.

Dalam apa jua perkara yang berlaku, akan terdapat dua jawapan dan pilihan yang berlainan.  Lebih berat kepada sebelah sana dan sini.  Andainya penumpuan kita lebih kepada sebelah sana, bermakna kita tidak bersetuju dengan sebelah sini dan sebaliknya jika sebelah sini tidak suka yang sebelah sana. Apapun, semua sana sini tidak mengetahui punca dan sebab berlaku, saling tuduh menuduh dan menyokong, tidak kurang juga yang menghambur kata-kata dan ada yang tersenyum.  Kita semua tidak tahu apa benar atau tidak berita yang dibawa.  Kita semua menterjemahkan mengikut pemikiran masing-masing, berteraskan kepada pengalaman, taksub, minat dan kecenderungan kita dalam sesuatu perkara.

Apa kata kalau kita katakan begini..."ujian Allah membuka aibnya begitu, dia perlu bertaubat dan menyesali segala perlakuan zalim dan jahat sebelum ini, sekiranya dia tidak terfikirkan kejahatan dan kezaliman itu, apakah aib orang lain yang pernah dilakukan oleh dia?...ujian Allah adalah ujian untuk meningkatkan keimanan dan menginsafi kesilapan lalu"

"ujian Allah yang datang ini...begitu aibnya diriku, adakah aku pernah mengaibkan orang lain, atau adakah ceramah-ceramah aku sebelum ini menggusarkan perasaan orang lain, adakah suara yang ku lontarkan selama dalam kuliah-kuliah aku, menyentuh dan memalukan orang lain?"

"ujian Allah yang datang ini...aku perlu berubah kepada yang lebih mengikut nabi, tidak lagi aku mengucapkan kata-kata kesat...bodohkan orang lain, melaknat dengan bahasa kasar dan menghina ke atas orang lain selepas ini"

"ujian Allah yang datang ini...alhamdulillah sungguh membuka hati dan menguji aku, aku redha ya Allah...aku redha...aku redha dengan ujian Mu"

Terima kasih Ya Allah kerana ujian Mu itu juga menyedarkan diri aku yang begini, aku redha Ya Allah, tutuplah aib aku ya Allah, sembunyikanlah aib aku dan antara engkau dengan aku Ya Allah...aku bertaubat.





No comments: