Wednesday, March 11, 2015

Bikers Kental

Kawan senyum je bila terbaca salah satu status sahabat kawan pasal bikers kental. Bukan apa, cuma kawan teringat masa dulu dulu, masa muda-muda...semuanya pasal motorsikal, semuanya menjadi kegilaan dan minat yang sangatlah mendalam.  Kalau sehari tanpa moto...maka, akan demamlah kawan.

Motorsikal pertama yang kawan tunggang (ni terus kepada superbike la eh) adalah GPZ600, moto pinjam dari abang kawan yang bawa balik dari US, tahun 1990, masa tu kawan baru je dapat lesen B Full untuk menunggang motor berkuasa cc lebih dari 500cc. Oleh kerana ini adalah moto pinjam, so, kawan pun takle berapa suka nak pinjam meminjam...tengok je lebih, menunggangnya sedikit je.

Bila kawan dah stat keje pada tahun 1995, kawan dah dapat moto sendiri, beli dengan loan MBf Finance (Jalan Pudu) tempat kerja lama kawan, moto jenis kawasaki jugak, tapi tak berapa best sangat sebab motonya tak sepenuhnya berkuasa tinggi.  Kawan ambil keputusan, jual moto itu dan beli model lain... apa lagi, kawan beli model C1, ZZR1100, jenis Ninja dan Sport Touring Bike...ramai kawan-kawan panggil "anak gajah" sebab moto ni bersaiz besar dan berat, tetapi lajunya pun boleh tahan hebat, cecah 280km/hour...itu yang pernah kawan test lah, ada jugak kawan-kawan lain kata boleh cecah 300km/jam, itu kawan percaya sebab mereka pernah buat...cuma satu je, bila nak test speed moto ni, kena jalan yang luruslah...itupun dalam 5-6 saat je... moto ni memang best sangat...kawan maintain moto ni agak lama jugak, sebab model baru yang keluar dalam tempoh itu, tidak banyak yang dapat sama dengan model C1, handling dan top speed memang tiada perbandingan dengan mana-mana moto lain.

Apapun, selepas beberapa tahun (lebih 5 tahun rasanya) kawan terpaksa jual model C1 ZZR1100 Ninja kawan kepada salah seorang sahabat, bukan apa, mudah berurusan dengan kawan-kawan yang sama suka moto...a.k.a..bikers kental.  Dalam tempoh inilah, kawan kehilangan moto yang memang kawan sayang, dan barulah kawan tahu...rupanya kawan tak bole berpisah dengan moto ... kawan rindukan bunyi enjin dan ekzosnya, rindu pada bau minyak yang ada bila anjin panas, bunyi kipas dan sebagainya...alahai...

Memang tak lama dan kawan memang tak boleh tahan bila takde moto... moto jugak punya pasal, kawan beli moto baru, jenis dan model yang agak berlainan, penuh sport, dan mengambilkira performance perlumbaan dalam Grand Prix...kawan angkat Yamaha R1...siap ada nama The Doc lagi kat firing depan...hahaha...the doc ni bukan siapapun, nama sempena valentino rossi yang menang lebih 10 perlumbaan berturut dalam tempoh tersebut.  Model R1 memang menjadi minat ramai bikers dan bila dah ramai orang minat, ramai jugak yang mengutuk (sebab tak dapat R1), so, harga R1 memang lebih sikit dari mana-mana moto lain...modelnya akan berubah-ubah dari setahun ke setahun..

Pengalaman kawan menunggang R1... adala sikit-sikit...nak kata pakar, blm boleh...apapun, tork R1 memang the best, speed dia memang superb, handling lebih baik dari model C1...lagipun dua model yang berbeza fungsi, so tak boleh diambilkira...untuk cecah ke 100km/hr..dalam 3 second jer...itupun dalam 3rd gear...ermmm...kawan pernah cuba dalam 295km/hr di Sepang circuit...bole pergi lagi rasanya, so, kalau nak ke sepang, siap-siapkan tukar tayar eh...pakai tayar utk race...bole henjut sampai lumat.

...sambung...

No comments: