Wednesday, March 4, 2015

Daulat Tuanku

Pada 23 Mac 2015 nanti, Sambutan Hari Kemahkotaan DYMM Sultan Johor akan disempurnakan. Bukan hari yang biasa-biasa dan bukan mudah kita nak meraikan lagi dan bertemu dengan Hari Kemahkotaan ini.  Pada pengetahuan kawan, Hari Kemahkotaan DYMM Sultan Johor yang pernah dibuat adalah lebih 55 tahun lepas.  Ini bererti, hari yang sungguh bermakna kepada semua rakyat Johor yang ada ketika ini.

Walaupun kawan bukan rakyat Johor yang dilahirkan di Johor, tetapi kawan bekerja di Johor, rasanya kawan cukup faham dengan sikap dan sifat orang johor yang penuh dengan kemesraan dan semangat negeri yang agak ketara (sebelum ini, kawan ingatkan orang Kedah atau Kelantan aje yang penuh dengan semangat kenegerian).  Tak mengapalah, semestinya kita kena sayangkan negeri dan bangsa kita...dan yang paling utama adalah agama kita.

Berkenaan dengan Hari Kemahkotaan DYMM Sultan Johor, Jabatan kawan menguruskan penyampaian cenderahati / bungkusan kepada masyarakat, dengan penglibatan semua daerah mengikut giliran dan bersemayamnya DYMM Sultan sepanjang bulan Mac hingga April nanti.  Apa yang penting, penyediaan semua perkara berkaitan dengan bungkusan dan cenderahati telah bermula sejak tahun 2012.  Gerak kerja dan perancangan perlu dilaksanakan dengan betul dan tepat.  Semua Jabatan akan memastikan pelaksanaannya dapat memberikan kepuasan kepada semua.

Bagi kawan, ianya suatu perkara yang unik dan dicatatkan dalam lembaran sejarah Johor, DYMM Sultan Ibrahim merupakan warisan Kerajaan Johor yang diangkat sebagai Sultan, suatu hari yang cukup bersejarah.  Daulat Tuanku!!!

No comments: