Monday, November 10, 2014

tanda aras

Kelmarin, anak pulang dengan senyuman, katanya dia dapat nombor kedua dalam kelas. Aku tanya, kenapa dia tak dapat nombor satu?, sebab target untuk dapat nombor satu, bukan dua.  Dia diam dan cuba mencari sebab-sebab lain yang sempat difikirkannya (mungkin dia dah fikirkan dalam bas tadi). Katanya, sebab kawan dia yang nombor satu, pandai sangat, lagipun dia dah dapat markah paling tinggi dalam matematik...salah satu soalan je...dan juga dia dah hafal beberapa surah dalam AlQuran.

Itulah alasan dia, didatangkan dengan beberapa siri alasan bercampur keagamaan, membuatkan aku lemah dan pasrah dengan anak ini.  Aku pun belum habis menghafal semua surah yang disebut olehnya. Macamanapun, aku buat macam tak boleh terima sebab, bukan mudah nak kekalkan kejayaan dan berterusan dengan kejayaan jika matlamat kita sama dengan orang lain. Nak jaga dan penuhi penanda aras keluarga memang terlalu keras dan menyakitkan, kena perlu berusaha melebihi kebiasaan untuk berjaya dengan baik dan cemerlang.  Disebabkan berusaha inilah, aku rasakan akulah yang paling tak pandai dalam keluarga, samada keluarga disebelah isteri atau adik beradik kandung aku sendiri. Aku memang tak berapa nak pandai belajar...malas dan macam-macam lagi. Tidak mahu kemalasan ini diperturunkan pula kepada anak-anak yang nyata sekali mewarisi diri kita.

Bagaimana nak teruskan kecemerlangan sekiranya kita semua masih banyak alasan dan memikirkan sebab.  Bersebab pula dengan menyatakan orang lain lebih hebat dan pandai. Mungkin boleh kita menuliskan sebab kepada kesalahan diri kita sendiri...kita boleh halakan kepada "diri kita malas", "kurang berusaha", "cuai", "terlalu yakin", dan sebagainya.

Yang jelasnya, berusahalah sebanyak mana sekalipun khudrat dan kemampuan kita, yang mengizinkan kejayaan hanyalah Allah. Berusaha dan berdoalah wahai anak-anakku...untuk kehidupan dunia dan akhiratmu.


No comments: