Friday, November 7, 2014

cerita baru

Mungkin cerita lama lagi best daripada cerita baru, nak ulang tayang seberapa banyak, walaupun kita dah tahu jalan cerita dan penghabisannya, namun kita tetap akan menontonnya berulangkali tanpa jemu.  Dan sememangnya begitu, kita akan lebih sukakan cerita-cerita lama yang dapat memberikan kita kepuasan menontonya.

Pastinya dalam penceritaan itu terdapat beberapa perkara yang kita paling suka untuk melihatnya seberapa banyak kali diulang, barangkali lakonan atau hero atau heroinnya hensem dan lawa, atau mungkin juga aksi lasak dan pergaduhan dalam cerita itu memang menyeronokkan, mengujakan. Mungkin juga fiksyen yang dibuat mampu menarik minat kita untuk mengulang cerita. Mungkin juga skrip dan kata-kata yang dilafazkan dalam dialog penceritaannya sangat terkesan dan memberikan kita motivasi..mungkin juga.  Mungkin juga jalan ceritanya penuh dengan teka teki dan misteri, memerlukan otak kita untuk berfikir...dan yang pastinya, apa yang kita boleh kata..citer tu best nak ditengok. Semuanya ada kelebihan dan terpulang pada kita untuk memilihnya yang mana.

Walaupun begitu, andainya dah ada cerita baru, tontonlah cerita baru, cerita lama simpan dalam DVD..CD...memori kad, pendrive, laptop dan sebagainyalah.  Kadang-kadang boleh ulang tayang, itupun kalau nak ulang tayang.  Lama-lama cerita lama akan jadi kenangan dan memori lama, tak lebih daripada itu.  Tapi ... tak usahlah ulang tayang selalu, cuma kalaulah memberikan pengajaran  ambik jadikan teladan dan nasihat kepada diri, yang tidak, jadikan sempadan dan tegahan diri.

Sekarang, kita dah ada cerita baru. Tajuknya juga baru dan jalan ceritanya juga memang berlainan dengan cerita lama, pelakon dan semua prop nya pun baru, pengarah baru, bajet baru dengan penerbit yang baru.  Pelakon tambahan (xtra) pun baru, peralatan dan segala mak nenek berkaitan dengan filem...semuanya baru.  Masing-masing menunggu hasil penceritaan baru tersebut....adakah ceritanya cerita fiksyen, aksi ganas, romantik dan cinta, cerita hantu dan tahyul, misteri atau cerita biasa yang kita tonton.

No comments: