Wednesday, March 19, 2014

A dan B


Semalam, sewaktu duduk menunggu giliran untuk pembaharuan passport di Jabatan Imigresen Johor Bahru, aku terdengar dengan jelas perbualan dua orang kawan yang duduk di belakang aku dengan dialognya (seadanya) seperti berikut:

A: Kenapa dengan dia?
B: Mana aku tahu…
A: kau tak tahu?
B: Tak, aku tak tahu…
A: Habis, siapa budak tu?
B: Aku pun tak kenal, tapi aku rasa itulah orang yang boleh bagi komitmen…
A: Hahahaha…komitmen?, komitmen apa?
B: Alaa..komitmen..komitmen kat dialah..macam akujanji..
A: Oooo…patutla..
B: Patut apa?
A: Ye lah..memang patut dia pilih budak tu..
B: Memang pun…
A: habis, kau OK ke?
B: Apa kaitan aku dengan OK?, aku sihat je…Alhamdulillah
A: Ye laa..kau OK ke sebab dia dah pilih orang tu?
B: Aku OK je..takde apa-apa problem la
A: Ye ke kau OK?...aku tengok dah macam ayam berak kapur je..hahaha
B: Aku OK…
A: Kawan, aku tahu kau tak OK..sabar ajelah kawan…dia tak ikhlas dengan kau,
B: (Diam)
A: aku dah lama tengok.
B: Ye ke?...kenapa, apa yang kau tengok?
A: Aku tengok dia ni jenis yang mencari…selagi tak dapat, selagi tulah dia mencari..
B: Ye ke?..aku tengok tak macamtu pun..
A: Kawan, sebab apa dia tinggalkan kau?....kau tak payah jawab, biar aku yang jawab.
B: Haa..sebab apa?
A: Sebabnya…dia dah ada orang lain. Itulah sebab dia tinggalkan kau. Bodohnya kau ni…
B: (Diam dan terasa dirinya tertipu)
B: Tapi…kau tak tahu citer sebenar…
A: Citer apa plak ni…dah la tu, jom makan!!..kesian kau, takpe, aku belanja…jom!!.

Sekadar untuk renungan dan cuba memikirkan apa yang berlaku kepada B sebenarnya.  Seakan tahu kisahnya…wallahuallam

No comments: