Tuesday, March 4, 2014

Apai

Apai, nama seorang remaja yang begitu lurus dan jujur dalam hidupnya. Tidak mudah untuk bertemu dengan seorang yang mempunyai sifat-sifat mulia begini, melainkan mereka yang dianugerahkan Allah dengan sifat-sifat sedemikian dan kelebihan lain serta keistimewaan yang tersendiri. 

Apai, seorang yang sangat istimewa kerana beliau seorang OKU (Orang Kurang Upaya) mental.  Kekurangan yang dimiliki Apai memberikan dirinya kelebihan yang sangat luar biasa yang tidak dipunyai oleh manusia lain. 


Pada penilaian mata kasar kita, Apai tidak punya dosa,  dan layak untuknya Syurga kerana Apai tidak dipertanggungjawabkan untuk menanggung dosa. 


Kenapa Apai tidak berdosa?...bukannya Apai tidak berdosa tetapi Allah memberikan Apai keistimewaan untuk tidak dipertanggungkan dosa selama mana Apai sedemikian.  Kerana Apai sungguh istimewa. Apai yang begini adalah bunga syurga dan menikmati kehidupan bukannya didunia ini tetapi di akhirat nanti.

Betapa seronoknya menjadi seseorang seperti Apai, tidak punya dosa dan mempunyai kehidupan yang sederhana. Kekurangan Apai bukanlah bebanan kepada dirinya tetapi nikmat yang berlipat ganda untuk bekalan.


Apai, andainya kita bertemu di tanah mahsyar, kau tegurlah diri ini dan peganglah tangan ini, bawalah diri ini bersamamu menuju syurga Allah kerana dirimu sungguh mulia berbanding aku yang begini.

No comments: