Friday, March 21, 2014

Salah

Allah tidak makbulkan doa…

Salah!!!. Allah sentiasa menerima dan memakbulkan doa hambaNya.  Mereka yang berkata begitu hanyalah mereka yang tidak sabar dan menganggap bahawa doa mereka akan diterima dan dimakbulkan dalam sekelip mata.

Sedarkah mereka bahawa, Allah memberikan masa kepada hambaNya untuk patuh dan menuruti semua perintahNya.  Allah menyuruh hambaNya sentiasa beramal soleh dan meninggalkan kemungkaran.  Apa yang manusia lakukan adalah sentiasa melambat-lambatkan perintah Allah untuk melaksanakannya.  Melambat-lambatkan sehingga memakan masa hampir habis usia dan ada kalanya meninggalkan terus suruhan, tidak sesekali mentaati dan menunaikan perintah Allah.

Manusia leka dengan kenikmatan dan sengaja melambat-lambatkan semua perkara.  Jadi, bagaimana Allah untuk menerima doa dan memakbulkan doa mereka ini?.  Kalau antara manusia, kita boleh menidakkan permohonan mereka yang tidak baik dengan kita dan tidak pernah melaksanakan arahan kita, inikan pula dengan Allah yang Maha Berkuasa dan mempunyai apa sahaja. Namun begitu, Allah tidak seperti manusia, Allah memberikan jua kepada siap sahaja yang meminta.


Duhai mereka yang berkata…insaflah diri dan kembalilah bertaubat.  Allah sentiasa bersama kita pada setiap masa dan ketika.  Allah tidak pernah meninggalkan kita walau dimana kita berada pada setiap masa.  Cuma, kita yang sentiasa lupa dan leka.

No comments: