Thursday, March 13, 2014

Selamat Tinggal Kawan


"Yang Patah Akan Tumbuh, Yang Hilang Akan Berganti".  Begitulah ungkapan dan putaran hidup kita seadanya. 

Kita semua akan merasai kehilangan dalam hidup ini...kehilangan kawan, sahabat, rakan, suami, isteri, ayah, ibu dan sebagainya yang harus dilalui. Namun demikian, kehilangan juga akan menjamin adanya pertemuan.  Sekiranya pertemuan terhenti di dunia ini, maka di akhirat tempat berkumpulnya kita semua.

Yang hilang tidak sama seperti yang diganti dan yang tumbuh tidak serupa yang patah. Yang  datang dan pergi mengikut ketentuan Allah untuk menyatakan ada dan tiada dalam kehidupan ini.  Ada masanya kita di bawah, dan ada ketikanya mereka pula di atas, ibarat sebuah roda yang berputar.  Putaran roda yang tidak akan berhenti dan di dalamnya penuh dengan cerita.  Ada yang sakit menanggung derita, yang sihat ketawa. Ada juga yang hampa dan tidak ramai juga yang masih gembira menikmati masa. Masing-masing dengan bahagian masing-masing, perkiraan nasib dan takdir hanya dari Allah.

Untukmu kawan...selama tiga tahun aku mengenali mu, halalkan segala makan minum dan maafkan segala ketelanjuran antara kita, aku doakan kau beroleh kejayaan ditempat baru dengan semangat dan pengalaman baru.  Khidmat mu sangat diperlukan di sana. 

InsyaAllah. Selamat Tinggal Kawan...

No comments: