Wednesday, February 19, 2014

Bertaubatlah

Adakah kehadiran ujian Allah pada kali ini menyedarkan kita lebih dari semalam? Atau kehadiran ujian Allah pada kali ini lebih menyesatkan kita? Astaghfirullah…

Untuk mengukur kebaikan dan kejahatan yang kita lakukan, adalah terletak kepada kesedaran dan keinsafan jiwa yang dianugerahkan oleh Allah kepada setiap hambanya iaitu nilai dalam diri yang dinamakan “Hidayah”.

Adakah kita mendapat hidayah Allah dan sedar bahawa ujian ini  banyak memberikan kebaikan kepada memperbanyakkan sujudnya kita kepada Allah atau ujian ini mengheret kita kepada kesesatan? sehingga kita lupa sujud dan terus melakukan dosa?

Allah memberikan peluang kepada hambanya untuk memiliki apa sahaja.  Hambanya memilikinya dengan mengatakan bahawa tidak apa..ini aku punya.  Aku nak buat apa sahaja yang aku suka.  Nanti aku bertaubatlah. Tidak solat..tidak apa sebab aku akan bertaubat nanti. Tak perlu menutup aurat, sebab aku nak ikut zaman, sebab aku tak nak ketinggalan dan dikata orang, sebab aku tengah bersukan yang memerlukan kesesuaian pakaian..ala tak apalah.. sikit sahaja, nanti aku bertaubatlah.

Hai orang muda…jangan ingat mati mu tua. 
Hai orang tua…jangan ingat kau akan hidup selamanya.

Ingatlah teman, mati itu tidak mengira masa, tidak mengenal siapa, tidak memilih rasa, tidak pernah tertangguh, mati itu nyata tiba.

Bertaubatlah.

No comments: