Friday, February 28, 2014

Pendaki dan Talinya

Semalam, terbaca satu artikel yang sangat kreatif dalam mengalihkan pemikiran kita kepada perkara yang berbeza, salah satunya adalah, memberi kehidupan kepada benda yang tidak bernyawa.  Dan, apa yang boleh aku garapkan adalah seperti berikut...

"Dia berpegang pada tali untuk berpaut dari terjatuh ke jurang yang begitu dalam.  Dalam hatinya ada perasaan curiga terhadap kemampuan tali tersebut, fikirannya masih keliru dan berbisik tentang keampuhan tali untuk menjamin dirinya dari terjatuh.  Dalam fikirannya juga berkata, sekiranya terjatuh pada kali ini, pasti dirinya akan mati kerana jurang terlalu dalam dan dibawahnya penuh dengan batu-batu keras dan tajam.

Dia memegang tali dengan erat dan kemas, seolah tiada akan putus.  Cuma dalam hatinya masih tidak pasti dengan simpulan tali tersebut.  Seterusnya dia mengambil langkah berhati-hati dan penuh persediaan dengan menyiapkan tali lama sebagai penahan dan pemegang yang diikatkan pada pinggangnya, agar tidak terus terjunam sekiranya tali pertama putus, malah masih boleh berpaut kepada tali kedua yang kuat diikat pada badan.

Tetapi…tali pun sudah pandai berkata-kata dan mula mempersoalkan tindakan dia yang begitu.  Kenapa dijadikan ikatan pendua sekiranya tali pertama masih dipegang olehmu?, bukankah kamu telah mengkhianati tali pertamamu?, bukankah itu juga menunjukkan dirimu seorang yang tidak ikhlas dengan tali pertama dan bertindak atas kepentingan dirimu?.  Apa pula perasaan tali pertama sekiranya mengetahui tindakan mu ini? Kamu bergantung penuh dengan tali pertama tapi masih menyimpan tali kedua sebagai ikatan?, kalaulah begini, andainya tali kedua menjadi tali pertama, tali kedua sanggup putuskan diri sendiri agar dirimu jatuh terjunam dan mati menghempas kerasnya dan tajamnya batu. 

Namun begitu, hasrat tali kedua bukan begitu, ia tidak menjadi tali pertama dan tidak akan menjadi jua walaupun bentuknya sama.  Tali kedua ikhlas membantu mu sehingga kamu berjaya berpaut dan menyimpul ikatan yang kukuh dan ampuh. Kelamaan kamu juga akan melupakan tali kedua kerana tali kedua telah lama putus dek ikatannya sungguh lemah dan lama…lepaskanlah tali dipinggang mu agar dia jatuh ke bawah dan menghempas batu yang keras dan tajam”

Walau bagaimanapun, tali bukan seperti manusia yang boleh berkata-kata dan mempunyai perasaan. Tali adalah tali. 

No comments: