Friday, January 3, 2014

6 Jam!!!


Beratur untuk membeli buku dan peralatan sekolah anak di sebuah sekolah di Johor Bahru memakan masa lebih 5 jam!!!. Kalau difikirkan, memang tidak masuk akal dan tidak logik.  Kalau tidak mahu percaya pun, bolehlah untuk tidak percaya kenyataan tersebut.  Tetapi, aku telah mengalami sendiri dan berada dalam situasi ini.

Jadual untuk hadir ke kedai buku sekolah dinyatakan pada jam 8.30 pagi. Akan tetapi terpaksa menunggu sehingga sejam kemudian, barulah kedai buku sekolah dibuka.  Aku mula berbaris pada jam 10.30 pagi selepas mendaftarkan anak ke sekolah (berpindah).  Panjang barisan ini kira-kira 7 meter dengan anggaran seramai 20 orang yang berbaris. BARISAN TIDAK BERGERAK.

Tidak bergerak barisan ini sehinggalah jam 2.30 petang, didepan aku masih ada lagi 8 orang yang menunggu.  Sejak dari mula berbaris, semua orang telah gelisah dan ada yang telah bertukar-tukar ganti dengan ahli keluarga yang lain.  Bayangkan selama 4 jam ini, penjualan dan pembelian buku belum selesai.  Selama 4 jam…akau teringat juga perjalanan dari rumah aku di Kuala Kumpur ke Johor juga mengambil masa selama 4 jam (termasuk masa rehat di RnR). Empat jam juga merupakan satu tempoh yang lama kalau hanya berbaris untuk membeli buku.

Aku terpaksa untuk tidak meneruskan pembelian buku ini kerana waktu solat zohor sudah hampir ke penghujung dan anak aku yang bersekolah pada sesi pagi telah lama tamat waktu persekolahannya.  Perancangannya, aku akan datang semula pada lewat petang, sambil menunggu anak aku yang bersekolah pada sebelah petang. 


Selesai urusan menghantar anak aku pulang ke rumah, aku bersolat dan bersiap semula ke sekolah untuk berbaris membeli buku.  Barisan pada kali ini agak pendek tetapi aku tidak dapat mengagak apa akan berlaku selepas ini.  Aku mula berbaris lagi pada jam 3.30 petang sehinggalah 5.30 petang (2 jam) untuk aku berjaya membeli buku sekolah anak.  Itupun buku dan peralatan sekolah sebahagian besarnya TIADA STOK!!!

No comments: