Monday, January 20, 2014

Berbekas Di Hati 4

Mengingat kembali pada hari ini, setahun yang lalu...suatu pagi yang cukup indah dan nyaman.

Ayah telah kemaskan semua pakaian dan dokumen-dokumen pentingnya dalam sebuah beg yang agak besar, seperti bekalan untuk pergi berjalan jauh dan lama.  Wajah ayah nampak lesu dan tidak bermaya, matanya bundar memandang jauh tanpa arah, walaupun ayah demam sejak seminggu lalu dan wajahnya yang kepenatan di pagi ini, tetapi ayah tetap mengukir senyuman kepada semua.

Ayah sempat membuat beberapa kiraan dalam menguruskan bayaran kepada tukang rumah yang sedang menyiapkan rumah aku di kampung (bersebelahan dengan rumah ayah).  Ayah masih kuat untuk berfikir dengan waras dan membuat kiraan matematiknya tentang bayaran tersebut.  Ayah juga masih mampu untuk menandatangani cek.

Ayah sempat bertemu dengan ibunya (nenek kami) sebelum bertolak.  Mereka saling bermaaf-maafan antara satu sama lain.  Mereka saling berbalas ciuman antara anak dan ibu.  Ayah ada berkata sesuatu kepada nenek bahawa beliau pergi dan tak akan kembali lagi.  Ayah memandang sayu rumahnya dengan penuh harapan, mungkin ayah berkata bahawa beliau pergi dan tak akan kembali juga kepada rumahnya.  Rumah yang dibina hasil titik peluhnya untuk memberikan perlindungan kepada anak dan isterinya.

Perjalanan menuju ke Shah Alam memakan masa hampir 7 jam.  Selama masa itu jugalah ayah tidak putus-putus menyebut nama Allah dan melafazkan “ Laailaa hailla anta, subhanakainni kuntum minazzaliminn”.  Perangai ayah juga tidak seperti biasa, ayah seperti tidak sabar untuk sampai ke destinasi dan seringkali menyuruh aku memandu dengan laju dan cepat agar cepat sampai ke Shah Alam (rumah abang aku).  Aku layan kerenah ayah.  Dalam suasana ini, Allah masih tidak memberikan aku sebarang tanda dan membutakan mata hati ini untuk mengetahui apakah sedang berlaku??..Selepas kematian ayah, barulah aku tahu bahawa ayah sedang nazak. Ayah sedang sakit menghadapi maut, tetapi ayah mampu untuk melafazkan kalimah Allah dan memohon keampunan sepanjang perjalanan ini.

Ayah ada mengadu sakit perut dan kakinya sangat sejuk.  Isteri aku sempat menyatakan kepada ayah untuk belikan ubat kepadanya setelah tiba di Shah Alam.  Setibanya kami di Shah Alam, aku memapah ayah masuk ke dalam rumah.  Rupanya itulah khidmat aku yang terakhir semasa ayah hidup untuk aku berbakti kepadanya.  Isteri aku berkali-kali mengingatkan aku untuk mendapatkan ubat ayah, aku terpaksa juga melawan keletihan memandu untuk keluar dari rumah semula menuju ke mana-mana farmasi yang masih dibuka walaupun hari ini merupakan hujung minggu (Ahad) kerana kebanyakan kedai atau perniagaan tidak dibuka pada hari ini. Sukar sekali hendak mencari farmasi yang dibuka pada hari ini.  Aku terpaksa ke tempat yang agak jauh dan hampir sejam setengah mencari barulah aku dapat membeli ubat ayah.

Setibanya aku di rumah.  Aku terus ke bilik yang disediakan untuk ayah tetapi ayah terbaring kaku dan aku lihat isteri aku, adik dan abang aku masing-masing mengalirkan airmata.  Aku tahu bahawa ayah telah pergi untuk selamanya dan pastinya aku tidak dapat menahan sedih dan tangis. 

Pengurusan jenazah ayah bermula dan kami mendapat kerjasama yang sangat baik dengan kariah masjid disini.  Pihak Polis juga memberikan kerjasama yang sangat baik dalam meluluskan permit mengubur dan melakukan siasatan di rumah.  Semuanya begitu mudah walaupun hari semakin gelap dan kebanyakan orang bercuti pada hari ini.  Itulah Kehendak Allah.

Anak cucu ayah membaca ayat-ayat alQuran sepanjang petang ini.  Selepas maghrib, jenazah ayah dibawa ke Masjid untuk dimandi dan disempurnakan.

No comments: