Friday, January 3, 2014

Sikap 1

Semalam, ketika berurusan di sebuah kaunter pejabat (tidak perlu dinamakan dan tidak perlu dinyatakan jenis perkhidmatan yang disediakan), pelbagai alasan dapat aku dengar melalui perbualan dan layanan yang diberikan kepada pelanggan termasuklah aku.

“Saya baru bertukar ke sini” itulah alasan pertama yang aku dengar daripada seorang pegawai bertugas di kaunter tersebut.  Perkataan “baru bertugas” sepatutnya tidak dijadikan alasan atau sebab untuk mengelak daripada tidak mengetahui permasalahan pelanggan yang mengadu persoalan atau membuat permohonan terhadap perkhidmatan yang disediakan.  Ini adalah kerana, perkhidmatan yang disediakan oleh kaunter ini telah lama disediakan dan telah ada dimana-mana sekalipun, waima dikawasan pedalaman sehinggalah ke pusat bandaraya, mahupun semasa kecil kita semua telah melaluinya dan anak-anak kita semua telah melaluinya.  Perkara dan perkhidmatan yang begitu mudah dilaksanakan dan diberikan kepada pelanggan yang datang berkunjung.

Sepatutnya, pegawai yang bertukar telah mengetahui SOP (Standard Operation Procedur) berkaitan tugas kerana telahpun  melaksanakan tugas yang sama ditempat lama.  Andai pegawai belum pernah bertugas di kaunter yang dimaksudkan, pertimbangkanlah untuk membuat sedikit penyelidikan atau dengan lebih mudah untuk membuat pembacaan kepada SOP yang disediakan ataupun bacalah Fail Meja yang telah disediakan di atas setiap meja dan tugas yang dilaksanakan oleh setiap pegawai bertugas. Seharusnya juga semua kakitangan dan pegawai  mengetahui  tentang bentuk perkhidmatan kerana setiap caragaya penyampaian telah ada peraturan dan syarat yang dinyatakan.  Peraturan dan syarat ini tertakluk juga kepada pelanggan yang mendapatkan perkhidmatan tersebut.

Yang paling menyedihkan, dalam suasana sesak  dan sedikit kepanasan, seorang pelanggan meminta pegawai berkenaan menghidupkan kipas siling dikawasan kaunter tersebut.  Alangkah terkejutnya aku kerana pegawai tersebut tidak tahu untuk menghidupkan (on suis) kipas tersebut dan dengan selamba sahaja dia memberikan alasan “saya baru bertukar ke sini”.

Adakah alasan baru bertukar boleh digunakan oleh pegawai tersebut untuk tidak menghidupkan kipas berkenaan? Atau adakah pegawai tersebut tidak mengenal apa itu suis kipas yang selama ini telah wujud dalam negara kita lebih 40 tahun? Berkemungkinan juga suis kipas tidak ada?  Atau adakah sikap dan alasan serba baru berpindah atau bertukar menjadikan pegawai tersebut memberikan alasan yang tidak munasabah sama sekali dan tidak boleh diterima oleh sesiapapun.


Banyak lagi aku hendak katakan disini…

No comments: