Monday, January 20, 2014

Berbekas Di Hati 2

Jenazah ayah disembahyangkan selepas solat isyak oleh jemaah masjid yang memenuhi hampir keseluruhan ruang solat jemaah bagi lelaki dan perempuan. Kematian ayah sangat dirasai oleh semua ahli keluarga yang hadir pada hari ini.

Jenazah ayah dibawa ke kubur untuk dikebumikan.  Aku dan abang menunggu jenazah didalam ruangan kubur untuk disempurnakan di liang lahad ini.  Sewaktu jenazah ayah diturunkan, Allah memberikan tanda dan membuka mata hati ini untuk melihat kekuasaanNya. 

Aku dapat melihat kubur ayah begitu luas dan sangat selesa untuk ayah dibaringkan.  Setelah jenazah ayah dibaringkan dengan mengiringkan bahagian badan sebelah kanan dan menghadap kiblat, aku melihat ruangan untuk kepala ayah begitu luas dan besar.  Begitu juga pada penghujung kaki, masih ada ruang yang jelas begitu selesa untuk ayah dibaringkan dalam liang lahad ini.  Dalam hati aku berkata “selesa jugak ayah dalam liang kubur ini”. 

Selepas kami selesai menyempurnakan jenazah ayah, aku diberitahu oleh abang aku bahawa kubur ayah berbau wangi.  Sesungguhnya Allah Maha Besar kerana memperlihatkan aku dan mereka yang berada disekeliling dengan peristiwa ini.  Sesungguhnya Allah Maha Besar untuk memberikan peringatan dan membuka hidayah kepada sesiapa sahaja.  Peristiwa bersama jenazah ayah sangat terkesan dalam diri ini.  Aku mohon agar dosa-dosa ini diampunkan Allah dan biarlah aku mati seperti ayah juga.

Alfatihah untuk ayah. 

No comments: