Tuesday, July 15, 2014

5S

Ada kakitangan merungut untuk pulang awal pada bulan Ramadhan bagi membuat persiapan berbuka puasa. Emmmm...merungut lagi kerana...bulan puasa...

Peluang telah diberikan kepada semua agar menukar jadual waktu bekerja dan dengan itu bolehlah mereka pulang awal sedikit dari hari-hari biasa.  Peluang telah diberi tetapi masih ada rungutan dan sengaja melanggar peraturan, mereka seharusnya berfikir dan merenung kembali kepada punca rezeki yang diperolehi kerana setiap saat yang diperuntukkan untuk bekerja, adakah telah digunakan sepenuhnya untuk bekerja? Jika tidak, berusahalah untuk menambah atau gantikan waktu tersebut dengan penambahan waktu kerja.

Semua kita faham bahawa, untuk mendapat lebih keberkatan dan mengambil peluang mengumpul pahala yang berganda disediakan Allah pada Ramadhan ini, mereka boleh menyusun masa yang ada dengan memperbanyakkan jumlah masa untuk bekerja, dengan cara...pendekkan masa rehat dan datang bekerja lebih awal daripada biasa. Kebiasaannya pada waktu rehat (jika sebelum Ramadhan) digunakan untuk makan dan berehat, kini, pada masa tersebut, boleh digunakan untuk terus bekerja, secara tidak langsung, amalan ini akan meningkatkan produktiviti Jabatan. (Ye ke boleh meningkatkan produktiviti?, saya kerja susun fail je Bos, macamana tu?)

"Aku nak tanya ko yang tanya soklan tadi...adakah awak dah siapkan semua kerja menyusun fail tu?, sekurang-kurangnya sempurnakanlah kerja yang belum sempurna. Menyusun fail satu tugas tetapi adakah awak telah susun dengan tertib dan betul?, nombor fail dan kedudukan di rak fail, tidak termasuk fail-fail lama yang perlu ditutup dan dibuka semula...banyak lagi fail yang perlu disempurnakan...belum lagi kerja-kerja lain yang sepatutnya dilaksanakan oleh awak...semak senarai tugas"

Sebahagian masa rehat juga bolehlah digunakan untuk berehat dan banyakkanlah zikir, tadarus dan sebagainya.  

Sekurang-kurangnya mereka telah menambah waktu bekerja sebanyak 30 minit dengan adanya penyusunan jadual  bekerja seperti ini.  Tambahan pula, datang awal ke pejabat boleh dilaksanakan kerana mereka tidak bersusah payah untuk menyediakan sarapan kerana telah bersahur sebelumnya, dan tambahan 30 minit lagi untuk waktu bekerja, semuanya dah ada satu jam tambahan waktu bekerja walaupun datang awal dan pulang tepat pada waktunya di Ramadhan ini.

InsyaAllah ada ganjaran dan pahala yang dijanjikan Allah kepada mereka yang sabar dan menyusun cara hidup dengan baik demi untuk mendapat Rahmat Allah. Allah telah janjikan rahmat yang besar pada bulan ini, rebutlah semuanya dan sedaya upaya berusaha kearah itu.

Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih. Hanya kita sebagai individu yang tahu dan mampu merubah cara hidup kita, apa yang kita kata adalah doa, jadi berkatalah dengan baik dan positif, berdoalah dengan penuh tawaduk dan berserah kepadaNya.

No comments: