Thursday, July 3, 2014

Kota Suci

Sungguh dan benar bahawa kita akan merindukan tanah suci Mekah dan Madinah. Walaupun keadaannya gersang dan kasar, dipenuhi dengan tanah berpasir dan gurun, debu dan kepanasan, gunung yang ditegakkan binaan dengan batu keras dan tajam, tanpa ada pepohon hijau dan sungai yang mengalir, namun begitu itulah tanah yang kita rindu. 

Pasti kita akan terkenangkan kedamaian Kota Madinah dan Masjid Nabi, keinsafan dan keberkatan Masjidilharam. Suatu suasana yang cukup menyenangkan jiwa dan menyusun perasaan menjadi satu tanda kepada satu tujuan, iaitu mencari redha Allah.  Kita berada dekat dengan Rasulullah S.A.W, Nabi Muhammad, kita berhadapan dengan Ka'abah yang diwarisi seawal umur dunia. Kita akan menjadi apa yang dijadikan Allah sebagai hambaNya.  

Kunjungan kepada Kota Suci yang didambakan oleh semua ummat manusia, kunjungan yang menetapkan jiwa dan hati, membasuh cemaran dosa dan membentuk jati diri, kunjungan yang penuh barkah dan tiada bandingannya dengan percutian lainnya walau dimana kita berada. 

tetap merinduimu wahai Mekah dan Madinah.

No comments: