Wednesday, July 9, 2014

Satu 7

Emmm...baru menonton perlawanan bolasepak separuh akhir piala dunia antara Brazil dan German pada awal pagi tadi. Brazil kalah dengan jaringan 7 oleh German dan berbalas satu.  Satu keputusan yang sungguh mengejutkan, apatah lagi pasti mengecewakan penyokong Brazil dan negara Brazil sendiri kerana mereka bermain ditempat sendiri.

Dan yang pasti selepas ini, kekalahan Brazil akan lebih hebat diperkatakan oleh media sosial dan media massa.  Ulasan Berita TV dan Akhbar juga akan mengulas perkara yang sama berbanding dengan kemenangan German.  Kenapa begitu? kerana faktor kemenangan yang diharapkan oleh semua peminat Brazil berbanding German. Walaupun begitu, nak disalahkan pemain Brazil secara keseluruhannya...tidak juga kerana mereka dapat menunjukkan permainan yang baik selepas separuh masa.  Berkemungkinan tekanan awal dan gol pertama yang dijaringkan oleh German menyebabkan mereka kaget seketika, menyebabkan gol-gol seterusnya.

Namun demikian, German bermain dengan baik dan mempunyai skill permainan individu yang tinggi dan satu pasukan yang telah dijangka akan memberikan saingan kuat kepada pasukan-pasukan lain. Begitu juga Brazil, mereka mempunyai skill dan kemahiran yang sama, malah semua yang layak ke Piala Dunia adalah pasukan yang begitu teguh dalam permainan mereka dan mempunyai pemain yang berpengalaman dan berkemahiran tinggi.

Tahniah kepada German kerana menunjukkan kemahiran yang tinggi, bukan sahaja dalam bidang sukan blasepak tetapi dalam sukan-sukan lain seperti permotoran, teknologi, research, perkhidmatan sosial, pertanian dan pelbagai bidang lain yang perlu dicontohi. Kepada penyokong Brazil, usahlah kecewa, kerana Brazil sememangnya dikenali dengan sukan bolasepak, sebuah negara yang melahirkan ramai bintang-bintang bolasepak bertaraf dunia.  Apa nak risau, main bola...mesti ada yang kalah.

p.s Sebenarnya aku penyokong Argentina...esok lawan Belanda.


No comments: