Wednesday, July 16, 2014

Maafkan Saya... Dato'



Maaflah Dato' kerana terlalu teruja untuk mengemukakan cadangan dalam program yang dicadangkan oleh pihak Dato'.  Saya bukan bertujuan untuk memalukan Dato' atau pihak Universiti di tempat pihak Dato' bertugas tetapi saya harus berkata apa telah dilaksanakan oleh pihak kami.  Saya hanya mewakili jabatan dan semua yang hadir dalam mesyuarat semalam juga adalah mereka yang berminat dengan program Dato', kami ingin membantu supaya ianya dapat dilaksanakan dengan baik.

Pada hemat ambo yang lemah ini, seharusnya perincian setiap program telah ada dalam fikiran dan dengan mudah dilafazkan semasa pembentangan. Tidaklah pula berlaku untuk meletakkan kesalahan kepada student Dato' yang telah membuat proposal tersebut.  Proposal itu terlalu besar cita-citanya dan tiada arah tujuan dan pelaksanaan, seperti sebuah cerita yang digambarkan dengan sesuka hati dan berada dalam fikiran Angan Mat Jenin. Takkan Dato' tak perasan.  Kenapa asyik menyatakan "student saya berada dalam awang-awangan", sepatutnya semaklah dulu apa yang dicadangkan oleh mereka.  Takkan kat sini baru sedar mereka sedang bermimpi dan meletakkan sasaran yang diluar kemampuan dan ada juga sasarannya adalah milik orang lain. Kalau saya katakan student Dato' menceduk sepenuhnya salah dua atau tiga atau empat program yang dicadangkan itu, ianya benar belaka kerana apa yang kami bangkitkan adalah projek yang sama dan telah dilaksanakan oleh pihak kami.


Saya berulang kali menyatakan..."Kami sedia membantu mana yang perlu", "kami tiada halangan dan bersedia memberikan sokongan dalam pelaksanaan program" "saya bersetuju dan sangat berminat dengan proposal yang dikemukakan". Namun demikian, usahlah mengambil hak orang lain dan meletakkannya dihadapan pihak tuan, malah dengan selamba boleh tersenyum bangga menyatakan "ini projek kami" "kami telah mengadakan bengkel melibatkan 200 orang mahasiswa dari semua IPTA untuk mencetus idea dalam strategi ini". Seolah-olah pecah kepala memikirkan projek yang hendak dibuat, student semua mencari idea dan memerah buah fikiran untuk merangka strategi. Aduhhh...


Persoalannya, kenapa Dato' "gebang" sebegitu?, sepatutnya panggillah kami untuk berbincang dalam menyusun strategi, kami yang seadanya dalam golongan kebiasaan dan bukan bijak pandai juga cuba seboleh kami untuk membantu orang yang bijak dan pandai seperti Dato'.  Apa yang kami ada mungkin tiada pada pihak Dato dan apa yang Dato' ada mungkin tiada pada sebelah kami.  Kan lebih elok dan baik sekiranya dua kepala berkongsi cerita, pelbagai maklumat mungkin diperolehi.  Dua lebih baik dari satu dan tiga lebih baik dari dua dan seterusnya...tetapi kalau 200 mempunyai kepala yang satu, ianya tiadalah lebih baik dari 2 orang yang berbeza.


Maaf kan saya Dato' kerana menyuarakan ... bukan untuk memalukan atau menjatukan tetapi untuk membantu dan menjayakan...saya tidak rugi apa-apa, projek ini bukan projek saya, saya cuma hendak berkongsi pengalaman yang sedikit ini...nak kata saya tidak pandai, katalah apa sahaja, cuma saya nak maklum, saya juga ada pengalaman belajar seperti orang -orang Dato', nak kata ada degree...lepas jugaklah saya menamatkan pelajaran "selepas degree"...serba sedikit saya belajar jugaklah, pengalaman kerja tak banyak cuma lebih 18 tahun sahaja...tak apalah Dato'...apapun saya mohon maaf sekali lagi, insyaAllah berkat bulan puasa dan dah dekat nak raya...semuanya seikhlas mungkin.  Saya mendoakan Dato' dan crew Dato' dapat melaksanakan projek ini dengan baik dan sempurna, memenuhi KPI dan menampakkan impaknya kepada semua.


"....saya cuma hendak bercakap sahaja"

No comments: