Sunday, July 6, 2014

Sure Heboh Gilerr

Masing-masing semuanya seperti tidak cukup tangan untuk membuat kebajikan. Seolah-olah satu keseronokan yang datang dengan mengejut.  Selama ini, diam, sepi dan tak disebutpun tentang perkara itu. Maka, macam-macam perkara dirancang seperti majlis penyampaian sumbangan, majlis pembahagian bungkusan sempena ramadhan dan hari raya, majlis bersama rakyat, majlis mesra rakyat, majlis penyampaian bantuan dan sebagainya. Dalam majlisnya pula mesti ada mereka yang menerima dan mereka yang memberi. 

Semuanya ingin ditonjolkan dan ingin di hebohkan, kalau boleh seheboh-hebohnya bahawa dialah yang memberikan sumbangan tersebut, bahawa dialah yang mengusahakan semuanya untuk diberikan.  Semuanya pasal nama dan kuasa, semua berkenaan dengan nilai kebajikan yang boleh ditunjukkan kepada semua orang...ya kepada semua orang. Tidak cukup dengan surat menyurat, malah menggunakan TV dan Radio untuk dihebohkan.  Tidak dikira lagi mereka yang "mengupload" menerusi FB dan Twitter dan berapa ramai yang "ditagnya" dalam laman tersebut...kerana semuanya ingin dihebohkan, agar semua orang tahu.

Kononnya mengambil kesempatan atas rahmat bulan Ramadhan yang penuh dengan ganjaran dan gandaan pahala dalam melaksanakan kebajikan.  Maka mereka menyusun program heboh mengheboh dalam memberi sedekah, tidak akan disorokkan, kerana semuanya hendaklah diberitahu kepada semua. Banyak juga belanja yang dikeluarkan atas perkara-perkara "sedekah" yang mesti dihebohkan. 

Kalau tak ditunjuk? ehhhh...tak boleh, nanti orang tak tahu siapa yang sebenarnya bantu diaorang selama ini, siapa yang menolong mereka selama ini.  Tak boleh sebab, itu duit kita, kita yang usahakan dalam mesyuarat tersebut, lagipun duit yang diusahakan oleh parti kami.  Tak boleh...tak boleh..kena diberitahu agar mereka tahu bahawa kami ini menunaikan janji dan menunjukkan kami menghargai semua orang yang mengundi kami. Tak boleh oooii...tak boleh..sebab kami nak memenuhkan KPI kami. 

Tak boleh ooii..sebab kami ini perihatin dan mengutamakan rakyat.  Kami kena kotakan janji kami...

Wallahuallam...sendiri mau ingat...

No comments: