Saturday, July 5, 2014

oberr holl

Nak mulakan yang baru...mula dari kosong, rasanya lebih mudah daripada bermula di tengah-tengah.  Yang baru, belum kenal dan tidak tahu selok belok keadaannya, kalau yang dah ada, rumit sikit sebab dah tahu dan menjadi biasa.  Yang lama, kalau nak betulkan semula, kena buat kerja "overhaul" dan mula dari kosong... itupun kalau bernasib baik, maka baiklah dan macam baru, tapi kalau tidak baik, maka tidak eloklah jadinya nanti.

Ironinya...seperti sebuah enjin kereta lama...untuk membaiki kerosakan memerlukan pemeriksaan menyeluruh dan penggantian "part" yang banyak disebabkan umur enjin yang sudah tua dan penggunaan bagi tempoh yang lama. Bermaksud, kerja-kerja penukaran dan pembaikan "overhauling" secara keseluruhan dengan melibatkan kos yang agak tinggi, tetapi kurang sedikit daripada kos pembelian baru sesebuah kereta.

Perlu kita ingat, walaupun kos untuk kereta baru adalah tinggi daripada kerja pembaikan kereta lama, ianya berbaloi kerana kita mendapat sebuah kereta yang baru, segalanya baru...tayar baru, enjin baru, lampu baru, badan kereta yang baru, "seat" baru (bau kedai lagi), "steering" baru dan berkuasa (power steering), kelajuan baru dan berkemungkinan juga sebuah model kereta yang baru, lebih cantik dan menawan, lebih kemas dan menarik serta mengikut peredaran masa...lebih aerodinamik dan tidak kurang juga dengan teknologi baru seperti "hybrid".  Boleh pilih yang mana suka..tepuk dada tanya selera, asalkan berduit, beli ajelah.

Namun begitu, kereta lama setelah dibaiki dengan kos yang agak tinggi dan "overhauling" secara keseluruhan, ianya memberikan hasil yang agak baik (dalam standardnya), ada nilai antik dan nilai sentimental pemilik.  Barangkali akan berlaku peningkatan harga kerana kereta lama kebanyakannya telah rosak dan tidak disenaraikan dalam pengeluaran lagi.  Maka, ianya menjadi satu harta antik dan sangat bernilai dan ingin dimiliki oleh semua orang berbanding dengan kereta baru yang semakin banyak dengan pilihan yang pelbagai.

Nampak mudah untuk memulakan yang baru daripada bermula dengan yang lama...tetapi nampak mudah juga menjaga yang lama dengan semangat yang baru...timbang-timbanglah mana yang nak...

p.s. kalau aku, buang yang lama..beli kereta baru.

No comments: