Saturday, July 5, 2014

"Wa Khettah...Telago"

Masa kecik-kecik dulu, masa tu baru berumur 5 tahun, aku pernah terjatuh ke dalam perigi. Pengalaman kepada seorang budak kecil seusia itu memang susah nak cerita.  Semua berlaku dengan cepat dan perasaan takut semasa berdepan dengan maut menjadikan satu pengalaman yang tidak akan dilupakan.

Sakit?...sememangnya sakit sangat, sakit kerana lemas, dan sakit kerana lutut dan siku berdarah, kerana luka.  Apa yang aku nampak?...gelap dan dipenuhi air. Badan aku berpusing-pusing melihat dinding / lubang perigi. Tangan meronta-ronta seperti mengepak-ngepak, cuba untuk timbul tetapi terus tenggelam.  Nasiblah diri aku pada usia ini, tidak tahu berenang atau mengapungkan diri.  Nama aje budak kampung, curi-curi mandi di sungai belakang rumah (selepas balik sekolah- kena marah dengan ayah...lagi takut kena sound dengan atuk aku), tetapi tenggelam dalam perigi.

Tidak sedarkan diri?...mungkin juga tidak sedarkan diri untuk seketika kerana apa yang aku ingat, Ayah Mat mendukung aku keluar dari perigi. Hutang nyawa dengan Ayah Mat (jiran sebelah depan rumah aku di kampung dulu, anaknya sama sekolah dan sama kelas dengan aku...dan abangnya sama dengan abang aku).

Kenapa jatuh perigi?...haaaa...sebab jatuh perigi ni, malu nak cerita...kalau sebabnya aku mengambil air untuk menolong mak aku...OK lah jugak kan...ada jugaklah jihad untuk ibu bapa...ha ha ha...sebab seorang budak yang suka sangat bermain...sebabnya aku asyik sangat memandang ke atas sambil berlari....menarik layang-layang kertas (aku koyak buku sekolah untuk buat layang-layang)...diikat dengan benang menjahit mak aku...

Kini, perigi itu telah tiada...tapak rumah lama ayah dan atuk aku telah lama ditinggalkan, lebih 37 tahun berlalu.  Ayah Mat dah tua dan dah lama aku tak jumpa dia.  Aku harap Ayah Mat masih sihat, kerana dia jugalah ayah angkat aku...selepas peristiwa itu.  

Namun, semuanya masih dalam ingatan dan tidak pernah dilupakan.

No comments: